Sectormoment Folk 2025

 

Voor de vierde keer op rij organiseerden we met het Flanders Folk Network een inspirerend sectormoment voor de folkscene. Op dinsdagavond 10 juni 2025 opende Muziekclub 't Ey haar deuren voor bijna 90 folkprofessionals. Het werd een avond vol ontmoeting, uitwisseling en frisse ideeën. In een levendig panelgesprek ging moderator Begijn Le Bleu in dialoog met enkele boeiende gasten over enkele topics uit de folkscene.

Scroll verder voor een kort verslag en sfeerfoto’s van een geslaagde avond!

 

Introductie & verwelkoming

 

Dirk Van der Speeten van Muziekclub ’t Ey gaf een korte toelichting bij het Flanders Folk Network. Het netwerk bestaat intussen vijf jaar en wordt momenteel gedragen door zes organisaties (Dranouter Festival, Merodefestival, Muziekclub ’t Ey, Muziekcentrum Dranouter, Muziekmozaïek en VI.BE) die samen instaan voor de inhoud, uitvoering en financiering. Met de Flanders Folk Awards wil het netwerk folk in de kijker zetten – iets wat duidelijk werkt, want ook VRT NWS schonk er al herhaaldelijk aandacht aan. Hoewel er zeker groeipotentieel is, kiest het netwerk bewust voor een organische uitbreiding: stap voor stap, met focus op impact.

Panelgesprek - Florian De Schepper

Florian De Schepper vertelde over zijn keuze om als soloartiest aan de slag te gaan.

 

Gitarist Florian De Schepper, bekend van bands als Broes en Bamako Express, ontwikkelde tijdens de coronaperiode zijn eerste soloalbum, getiteld Islas. Hij wilde zich verdiepen in zijn gitaarspel en de ervaringen van zijn reizen verwerken in zijn muziek, voor de eerste keer als soloartiest. Door het langzame schrijfproces kon de muziek organisch groeien en ontwikkelde hij zich als muzikant zonder concessies te doen – een belangrijk voordeel van een soloproject, volgens hem.

Moderator Begijn Le Bleu vroeg zich af of muzikanten zich niet beter op één project of band zouden moeten richten, maar Florian benadrukte juist het belang van samenwerking en kruisbestuiving waaruit net muziek ontstaat. Het is daarnaast niet vanzelfsprekend om dezelfde band te onderhouden en jezelf steeds opnieuw blijven uitvinden. Bands zijn soms simpelweg ‘klaar’ zijn als ze alles hebben verkend.

Florian was verrast door de vele positieve reacties op zijn album en overweegt een vervolg. Hoewel hij het soms zwaar vindt om spelen, lesgeven en promotie te combineren, vindt hij het lastig om taken uit handen te geven, maar ziet hij het soms wel als een optie. Hij wil blijven creëren op locatie, met een verhaal achter zijn muziek – een instrumentale stijl die moeilijk in een genre te plaatsen is en die hij beschrijft als muziek met een ‘Sahara-kruid’ voor extra karakter.

Panelgesprek - Fiddlers on the Move

Violist Wouter Vandenabeele gaf toelichting bij het internationale vioolfestival Fiddlers on the Move.

 

Tien jaar geleden startte Wouter Vandenabeele Fiddlers on the Move. Omdat specialiseren in folkviool in het verleden niet vanzelfsprekend was, reisde Wouter zelf naar het buitenland om zijn muzikale identiteit te vinden en zich te verdiepen. Hij gelooft sterk dat je een muziekcultuur alleen écht kunt leren kennen door jezelf er volledig in onder te dompelen. Vanuit die overtuiging stelde hij bij De Centrale een omgekeerde aanpak voor: in plaats dat muzikanten zelf verre reizen ondernemen, kunnen buitenlandse violisten uitgenodigd worden om hun tradities in Gent te delen.

De viool is een wereldwijd bespeeld instrument, maar het is cruciaal het verschil te maken tussen de klassieke viool en de folkviool. Wouter hecht daarom veel waarde aan authenticiteit bij het kiezen van zijn docenten; zo zorgt hij ervoor dat deelnemers tijdens het vijfdaagse festival worden ondergedompeld in de authentieke muzikale tradities en les krijgen van topmuzikanten. Het festival focust sterk op educatie, waarbij het samen musiceren centraal staat en ’s avonds unieke jamsessies plaatsvinden, soms met wel tachtig violisten tegelijk. Dankzij steun van culturele organisaties is het project de afgelopen decennium sterk gegroeid en trekt het deelnemers uit achttien verschillende landen.

Als afsluiter liet Wouter een video zien waarin een Vlaamse tune door verschillende violisten werd gespeeld, elk met hun eigen stijl – een prachtig voorbeeld van de diversiteit van muziek.

Panelgesprek - Danspunt

Koen Allary en Leen Devyver van Danspunt spraken over folkdans en de rol die hun organisatie kan spelen binnen het folkcircuit.

 

Koen Allary en Leen Devyver van Danspunt lichtten toe dat hun organisatie, via het amateurkunstendecreet, financiële middelen voorziet ter ondersteuning van dans in al zijn vormen – waaronder ook volksdans en balfolk. Danspunt wil actief bruggen slaan tussen de culturele en sociale sectoren en merkt daarbij een groeiende openheid en samenwerkingsbereidheid binnen de folkwereld.

De organisatie biedt zowel zakelijke als artistieke ondersteuning en zet bovendien sterk in op erfgoedwerking. Een mooi voorbeeld daarvan is de Dansbank: een uitgebreide databank met volks- en werelddansen die traditie en kennis toegankelijk maakt voor dansers en docenten.

Daarnaast wil Danspunt ontmoeting en samenwerking stimuleren door het organiseren van bijeenkomsten rond onder meer balfolk. Deze initiatieven staan nog in de beginfase, maar worden stap voor stap verder ontwikkeld. Danspunt ziet duidelijk potentieel in de Vlaamse folk- en dansscene en kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Heb je zelf een idee of plan dat je wil uitwerken? Neem gerust contact op – ze denken graag mee en verkennen graag mogelijke samenwerkingen.

Vragen?

 

Heb je vragen over het sectormoment?

Contacteer ons gerust.

Zo zag het Sectormoment Folk eruit, door de lens van Lemke Dewolf.

Merci!

 

Muziekclub ’t Ey in Belsele heette ons warm welkom, en vanuit het netwerk zorgden we voor een drankje en een maaltijd. Want wat is er beter dan in een ongedwongen sfeer ideeën uit te wisselen en elkaar te ontmoeten? Precies daar draait een netwerk om.

Met de steun van

sabam-for_culture-color-rgb@2x.jpg
PlayRight-logo-lichtblauw.jpg